För studenter som ska delta i den fakultetsövergripande undervisningen i interprofessionellt lärande (IPL)
Logga inEn bra samverkan krävs mellan vårdprofessionerna för att uppnå god vård. En definition av interprofessionell kompetens lyder: Förmågan att samverka med andra professioner, att ha kunskap om, förståelse för och respekt för andra professioners funktion, roll och etiska värderingar.
Inom grundutbildningarna på vetenskapsområdet för medicin och farmaci genomförs interprofessionella moment som förbereder studenter för deras kommande teamarbete inom hälso- och sjukvård. Dessa s.k. interprofessionellt lärande (IPL)-moment breddar deltagarnas yrkeskompetens genom att de lär sig av och om varandras professioner. Att kunna samarbeta och förstå övriga teammedlemmar är en förutsättning för att kunna ge god vård och ett säkert omhändertagande. Samtliga IPL-moment ges via zoom.
För närvarande är följande program med i den fakultetsövergripande IPL-undervisningen:
Många andra yrken är också involverade i hälso-och sjukvård som till exempel dietist och psykolog. Dessa utbildningsprogram finns dock vid andra vetenskapsområden och omfattas därför i nuläget inte av IPL-momenten inom medicin och farmaci.
IPL 1: Mellanmänskliga möten ur ett interprofessionellt perspektiv
Under IPL 1 presenteras kunskap om olika yrken, vikten av en god kommunikation samt grundläggande IPL-kunskap. Undervisningstillfället inleds med en föreläsning och sedan delas studenterna upp i tvärprofessionella grupper. Som utgångspunkt för gruppdiskussionerna används korta videoklipp där de olika yrkena presenteras. Därefter diskuteras frågor om tidigare erfarenheter, professionalitet, roller i samband med patientmöten och interprofessionellt arbete. IPL 1 avslutas med en återsamling för möjlighet till ytterligare reflektioner med fler studenter.
IPL 2: Mänskliga rättigheter och etik ur ett hälsoperspektiv
Under IPL 2 får studenterna diskutera mänskliga rättigheter ur både ett interprofessionellt, etiskt och juridiskt perspektiv utifrån aktuella ämnen ex. prioriteringar i vården och vård som inte kan anstå. Merparten av tiden används till gruppdiskussioner och ev. frågor tas med till en avslutande paneldiskussion.
IPL 3: Patientsäkerhet
Vid IPL3-undervisningen ges en introduktion till vikten av interprofessionellt samarbete i patientsäkerhetsarbete. Gruppdiskussionerna utgår från olika händelser som studenterna tar med sig från sin VFU och fokus läggs på frågorna om vad som hände, varför det hände och hur man ska förebygga så att det inte händer igen, ur ett interprofessionellt perspektiv.