Läsanvisningar:
Handlingsplanen för Mål och strategier presenteras nedan. Tabellerna är strukturerade efter Uppsala universitets Mål och strategidokument. Överst i varje avsnitt finns målen för Uppsala universitet som helhet följt av strategin för Uppsala universitet. Därefter presenteras förslag till områdesspecifika strategier. Till höger om strategin finns förslag på vem/vilka som ansvarar för varje åtgärd.
Kursiverad text innebär sådant som upprepas, som således passar in på flera mål.

Visa exempel

Världsledande forskning

MÅL: Universitetet ska stärka sin position som internationellt ledande forskningsuniversitet
Uppsala universitetets strategi:
Forskningens bredd och mångfald upprätthålls och utvecklas.
Stödja fakultetsövergripande Action Groups.
Pågående arbete genom Junior Faculty.
Inrätta samverkansråd inom VO.
Områdesnämnden.
Uppsala universitetets strategi:
Fördelning av forskningsanslag inom vetenskapsområden och fakulteter baseras på kollegial bedömning av kvalitet och produktivitet.
Samverkan adderas till aktivitetsrelaterad bedömning.
Områdesnämnden.
Förtydligande vid nästa revidering av nyckelregler.
Uppsala universitetets strategi:
Förnyelse och förbättring av forskningen bereds utrymme genom att nya områden av strategisk betydelse ges särskilt stöd för snabb etablering.
Eventuellt inrättande av expertcentra tillsammans med andra aktörer, t.ex. Stockholm (jfr BBMRI, EATRIS).
Områdesnämnden.
Uppsala universitetets strategi:
Tillämpning av god forskningssed och forskningsetiska principer är absoluta krav, som säkras genom kontinuerliga utbildnings- och informationsinsatser.
Återkommande etikseminarier på områdes- och institutionsnivå
Uppdrag till Centrum för forsknings- och bioetik att organisera.
Rådgivande grupp kring vetenskaplig oredlighet inrättas.
Områdesnämnden.
Uppsala universitetets strategi:
Goda forskningsmiljöer med gemensam infrastruktur främjas för att gynna framstående forskning och underlätta nyskapande samarbeten.
Stödja Action Groups inom fakultetsövergripande områden.
Pågående arbete genom Junior Faculty.
Synliggöra pågående forskning och tillgängliga infrastrukturer.
Områdeskansliet.
Inrätta samverkansgrupp inom VO.
Områdesnämnden.
Skapa mentorsprogram för såväl juniora som seniora forskare (modell TekNat).
Deltagande i kommittéarbete och beredningsgrupper får tydligt meriteringsvärde för medarbetare och doktorander.
Kriterier för värdering av deltagande i kommittéarbete och beredningsgrupper utarbetas och införs i checklistor för anställningsbedömningar och prövning för docentur.
Uppsala universitetets strategi:
Forskningssamarbete över ämnesgränser inom universitetet och med utomstående aktörer stimuleras och strukturella hinder för sådana samarbeten avlägsnas.
Stödja Action Groups inom fakultetsövergripande områden.
Pågående arbete genom Junior Faculty.
Utlysning av forskningsmedel till nybildade Action Groups att sökas i konkurrens (likt SPARC).
Områdesnämnden.
Etablera sökverktyg för Action Groups, som kan användas av hela VO.
Områdeskansliet.
Möjliggöra sabbaticals för lärare.
Områdesnämnden.
Vidga kontaktytorna med externa aktörer och omgivande samhälle genom att öka:
  • närvaron (konsult, adjungerad) i kommittéer
  • antalet partnerskap
  • externa projektarbeten
  • antalet delade tjänster (landsting, näringsliv, utländska universitet).
Uppdrag till samverkansgruppen att organisera detta.
Forskningsanslag utlyses för premiering av nätverkande och samverkan.
Områdesnämnden.
Uppsala universitetets strategi:
All forskning prövas och synliggörs fortlöpande för att stärka kvalitet och tillföra nya aspekter. Publicering sker via de främsta kanalerna inom respektive ämnesområde.
Skapa mall med kvalitetskriterier (aktivitet, samverkan, arbetsmiljö) som kan användas av en prefekt, institution eller forskargruppsledare för att värdera och utveckla kvalitén i den egna forskningen. Kan användas som ömini-KoFö. Premierar öppna jämförelser.
Områdesnämnden utser arbetsgrupp som konkretiserar och implementerar.
Uppsala universitetets strategi:
Forskningsresultat görs tillgängliga genom så kallad open access, där så är möjligt.
Sökbara medel för open access publicering.
Områdesnämnden.
Uppsala universitetets strategi:
Samarbete med nationella och internationella forskningsfinansiärer och -aktörer stärks och framstående forskare uppmuntras att åta sig uppdrag i sådana organisationer.
Se till att VO nominerar personer till olika uppdrag när så är möjligt (t.ex. som granskare inom EU).
Uppföljande punkt på Områdesnämnden 1-2 ggr/agränsr.
Möjligöra att VO arbetar proaktivt och påverka utlysningar från EU.
Pågående via EU-projektkoordinatorerna.
Uppsala universitetets strategi:
De externa forskningsbidragen ökas genom att organisatoriskt stöd ges för att utforma breda och gränsöverskridande forskningsinitiativ.
Utöka stödet till unga forskare, post-docs och seniora forskare i samband med utlysningar från EU och andra aktörer, inklusive ökat stöd från forskningsadministrativ expertis, UCR, synligare webinformation; skrivarstugor/ansökningskurs; mentorskap/bollplank
Områdesnämnden.
Förtydliga VOs webinformation.
Se över utökat behov av forskningsstöd (t.ex. via forskningssekreterare).
Engagera emeriti.
Uppsala universitetets strategi:
Forskningsmiljöerna stöds av optimal kommunikations-infrastruktur.
Lättillgänglig och välstrukturerad information på engelska och svenska avseende t.ex. aktiviteter, lagstiftning, nätverk och personer.
Sker genom nära samarbete med Universitetsförvaltningen.
Etablera kommunikationslösningar och verktyg som möjliggör samarbete genom Action Groups men som kan användas av hela vetenskapsområdet.
Koppla "keywords" till varje forskare som gör oss sökbara via UU:s hemsida.
MÅL: Universitetet ska attrahera de mest kvalificerade forskarna och lärarna från hela världen.
Uppsala universitetets strategi:
Rekrytering i internationell konkurrens möjliggörs genom öppna utlysningar på relevanta språk utöver svenska, och genom noggranna och snabba tillsättningsprocesser.
Vid tillsättning av internationellt rekryterade lärare och forskare ska dessa karakteriseras av excellenta prestationer inom både forskning och undervisning. Samverkan är en positiv merit.
Områdesnämnden.
Distribuera artikel om andra universitet. ("Utbildning, forskning, samverkan" från Vinnova)
Områdesnämnden.
Uppsala universitetets strategi:
Rekrytering av unga forskare och lärare från hela världen underlättas genom att tydliga karriärvägar och etableringsresurser i samband med anställning erbjuds.
Stödja unga forskare i deras verksamhet och karriärplanering genom tydliga karriärvägar samt utformning av tydliga och valida kriterier vid prövning av befordran.
Områdesnämnden.
Viktigt att biträdande lektorat utlyses.
Områdesnämnden och rekryteringsgrupperna organiserar.
Uppföljning av beslutad utlysning av 8 biträdande universitetslektorat (farmfak 4, medfak 3, vårdvetenskap 1).
Utlysning av två öppna lektorat i medicinsk och farmaceutisk vetenskap som initialt finansieras av centrala medel, senare av institution. Genomförs i dialog med Landstinget (dekan, vicerektor, sjukhusdirektören).
Institutioner och samverkansgrupp organiserar.
Fokusering på särskilda insatser som stöder unga kliniska forskare.
Områdesnämnden och samverkansgrupp organiserar.
Breda centrala utlysningar, t.ex. i samarbete med SciLifeLab, för att rekrytera utländska doktorander.
Utbytesprogram med framstående universitet.
Uppsala universitetets strategi:
Medarbetarnas kompetens tas tillvara inom både forskning och utbildning genom möjlighet till sammanhängande tid för forskning mellan perioder av undervisning.
Möjliggöra sabbaticals för lärare.
Områdesnämnden.
öka antalet delade tjänster (Landsting, näringsliv, utländska universitet).
Uppdrag till samverkansgruppen att organisera.
Uppsala universitetets strategi:
Medarbetarnas skicklighet premieras och kompetensutveckling uppmuntras.
Inga aktiviteter till denna strategi

Förstklassig utbildning

MÅL: Utbildningarna ska hålla högsta nationella och internationella kvalitet och alla studenter ska ges möjlighet att tillägna sig förstklassiga ämneskunskaper och generella fördigheter
Uppsala universitetets strategi:
Kurs- och programutbud förnyas och utvecklas kontinuerligt för att balansera tillgänglig ämneskompetens, förändringar i kunskapsläge, studenters efterfrågan och samhällets behov.
Avnämare (t. ex. industri, sjukvård, apotek, forskning) beredes möjlighet att deltaga i planering av utbildning och genomförande av undervisning, så att de anpassas till samhällets behov.
Programkommittéer samt GRUNK och GRUFF.
Inom ramen för den nya UKÄ-modellen för kvalitetsdrivande utvärdering ska VO specificera hur årsuppföljning ska se ut för olika kurser och program, samt hur omprioriteringar och förändringar i kurs- och programutbud ska hanteras.
Programkommittéer, samt GRUNK och GRUFF.
VO genomför systematiskt alumn- och avnämarenkäter.
Universitetsförvaltningen.
Uppsala universitetets strategi:
Utbudet av engelskspråkiga, internationellt orienterade kurser och program med ett internationellt perspektiv utvecklas, också på grundnivå.
Varje program ger åtminstone någon kurs på engelska.
Programkommittéer samt GRUNK och GRUFF.
Uppsala universitetets strategi:
Undervisningsmetoder och examinationsformer baseras på ämnesdidaktisk och högskolepedagogisk forskning och utvecklas i samspel mellan student och lärare.
Undervisningsmetoder och examinationsformer baseras på aktuell forskning.
PRåM.
Pedagogisk ämnesdidaktiskt forskning, utveckling och kvalitetssäkring utvecklas inom VO.
Uppsala universitetets strategi:
Ett mångsidigt lärande säkerställs så att studenterna erhåller såväl generiska som specifika teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter. Studenter och lärare tar ömsesidigt ansvar för eget och andras lärande.
Mångsidigt lärande stöds inom kurser och program.
PRåM.
Uppsala universitetets strategi:
Breddad rekrytering främjas.
Externa aktörer deltar i planering och undervisning i kurser för att öka samverkan.
Programkommittéer, samt GRUNK och GRUFF.
Avnämare (t.ex. industri, sjukvård, apotek, forskning) bör delta i planering av utbildning och genomförande av undervisning, så de anpassas till samhällets behov.
Undervisning i samverkan, innovation m m ska ingå på alla nivåer i UU:s utbildningar.
VO utökar sin representation på arenor där studenter med olika bakgrund finns representerade, t.ex. gymnasieskolor och jobbmässor. Även programspecifika insatser kan vara aktuella.
Uppsala universitetets strategi:
Lärarnas pedagogiska kompetens utvecklas kontinuerligt och deras vetenskapligt baserade förhållningssätt till undervisning stärks genom fortbildning och reflektion.
Institutionerna och prefekterna bör stöttas att lyfta fram undervisning och pedagogisk utveckling som viktiga framgångsfaktorer.
PRåM Institutionerna.
VO och programmen arrangerar och erbjuder, i samråd med PRåM, möjligheter till pedagogisk utveckling/fortbildning.
Institutionerna arrangerar återkommande seminarier/lärardagar om pedagogiken.
Uppsala universitetets strategi:
Pedagogisk skicklighet, ämneskunskap samt erfarenhet av pedagogiskt ledarskap och utvecklingsarbete premieras och ges ökad vikt vid rekrytering och bedömning av lärare.
Betydelsen av excellenta lärare betonas och synliggörs mer.
Områdesnämnden.
Utnämning av excellenta lärare stimuleras. På hemsidor anges att excellenta lärare leder och medverkar i undervisningen av kurser och program.
Uppsala universitetets strategi:
Ledarskapet på alla nivåer ger förutsättningar för att tillvarata och utveckla forskningsbaserad kunskap om undervisning och lärande.
VO, prefekter och utbildningsprogram avsätter medel för utveckling av forskningsbaserad kunskap om undervisning och lärande.
PRåM.
Uppsala universitetets strategi:
Utbildningens infrastruktur och stödfunktioner utvecklas för att bistå verksamheten på bästa sätt och möta studenternas skilda förutsättningar.
För enskilda studenters behov kan en språkverkstad inrättas inom programmen.
Programkommittéer samt GRUNK och GRUFF.
Fortsatt utveckling av Studentportalen.
MÅL: Alla studenter ska ges möjlighet att tillägna sig kritiskt tänkande, ett vetenskapligt förhållningssätt och grundläggande etiska principer
Uppsala universitetets strategi:
Utbildningarnas innehåll och undervisningen förnyas fortlöpande så att de återspeglar resultat och metoder inom aktuell forskning och lyfter fram det globala perspektivet.
Lättillgänglig och logiskt uppbyggd information om forskningsområden med anknytning till avancerade studier på webben.
Utbildnings- och kursansvariga samt GRUFF och GRUNK.
Lärare med aktiv forskning bör undervisa på alla nivåer.
Uppsala universitetets strategi:
Studenternas förmåga att formulera och lösa problem, argumentera, värdera och förmedla kunskap utmanas i alla utbildningar.
Interprofessionell problemlösning i team.
GRUFF och GRUNK ansvarar, PRåM medverkar.
Undervisning och utvärdering på engelska.
Gemensam undervisning mellan utbildningsprogram på olika temata (t.ex. patientbemötande, etik).
Uppsala universitetets strategi:
Studenter och lärare tar gemensamt ansvar för att etiska aspekter belyses i alla utbildningar.
Återkommande etikseminarier ingår i utbildningen.
Programkommittéer samt GRUNK och GRUFF.
Undervisning om oredlighet och fusk.
Uppsala universitetets strategi:
Erfarenheter från studenter och lärare från olika sociala och kulturella miljöer tillvaratas.
Utbyte med andra lärosäten i form av lärare och studenter stimuleras.
GRUFF och GRUNK.
Uppsala universitetets strategi:
Internationella studentutbyten stimuleras liksom samarbete med andra kunskapsmiljöer.
Ökad samverkan inom VO (t.ex. dokument, gemensam organisation) för omhändertagande av internationella studenter. Hjälp med boende.
Samverkansgruppen stöder.
Projektarbeten med externa aktörer (offentlig förvaltning, näringsliv, utländska universitet)
Mottagandeservice vidareutvecklas.
MÅL: Utbildningarna på avancerad nivå ska vara ett välkänt och attraktivt val för de mest motiverade och kvalificerade studenterna från hela världen och andelen studenter på avancerad nivå ska öka
Uppsala universitetets strategi:
Utbildningarna kännetecknas av ett fördjupat vetenskapligt förhållningssätt och nära anknytning till forskningen. Studenterna engageras och involveras i största möjliga utsträckning i pågående forskning.
På websidor som informerar om utbildningar på avancerad nivå bör det skapas länkar till information om närliggande forskningsområden.
Universitetsförvaltningen.
Kursledare och andra viktiga lärare (t.ex. excellenta lärare) och deras forskningsprofil bör synas och framhållas på websidornas information om olika kurser/program (och skrivas på svenska och engelska).
Områdeskansliet.
Uppsala universitetets strategi:
Studenterna tillägnar sig genom ett självständigt arbete fördjupad insikt i aktuell forskning och utveckling, och god forskningsetik.
Harmoniserade krav på examensarbeten kan understödja denna strategi, liksom gemensamma "strimmor" i de medicinska mastersprogrammen (t.ex. forskningsetik).
GRUFF och GRUNK ansvarar, PRåM medverkar.
Uppsala universitetets strategi:
Samverkan och utbyten med andra kunskapsmiljöer, näringsliv samt offentlig och ideell sektorutvecklas ytterligare.
Fortsatt utveckling av tvärprofessionell undervisning och arbete (hälsomottagning, akademiska vårdcentral, Uppsala Bio, UU Innovation, KIC, Farmaceutiska rådet, EIT Health).
GRUFF och GRUNK ansvarar, PRåM medverkar.
Anslag för utbyten ökas.
Projektarbeten med externa aktörer stimuleras.
Områdesnämnden.
Stöd till och fortsatt utveckling av alumnverksamhet.
Kvalitetsmedel för benchmarking, studiebesök och inbjudan av företrädare för framgångsrika externa företrädare (enheter, institutioner, universitet).
Uppsala universitetets strategi:
Information om utbildningarna utvecklas och samordnas för att nå strategiska målgrupper och universitetet ökar sin synlighet i nationella och internationella sammanhang.
Skapa attraktiva, logiska och lättmanövrerade hemsidor, gärna med informativa "film-klipp" (t.ex. "rundvandring" för nya studenter).
Universitetsförvaltningen.
Information på engelska, tydligt på lätt sökbar websida.
Uppsala universitetets strategi:
Studentservice samt studie- och karriärvägledning utvecklas och anpassas kontinuerligt till studenternas behov.
Gemensam studentservice och studievägledare för studenter på avancerad nivå.
Områdesnämnden.
Sökbara och attraktivt utformade websidor för utlysning av examensarbeten och projektdatabaser (efter modell: www.ibg.uu/student/projekterbjudanden/).
Områdeskansliet.
MÅL: Utbildningarna på forskarnivå ska hålla högsta nationella och internationella kvalitet och vara ett välkänt och attraktivt val för de mest motiverade och kvalificerade studenterna från hela världen
Uppsala universitetets strategi:
Alla doktorander ska möta en forskarutbildningsmiljö som erbjuder kvalificerad handledning, teori- och metodkurser som stärker förmågan att bedriva självständig forskning, samt ett levande vetenskapligt samtal. Forskningsetik och god forskningssed uppmärksammas kontinuerligt i utbildningen.
Forskarutbildningsmiljön värnas inom varje institution.
Institutionerna.
Forskarskola införs.
Regelbunden seminarieverksamhet anordnas och anslås på hemsidor.
Varje institution ska ha studierektor för forskarutbildning.
Skapa fler forskarutbildningskurser med tydligare profil/tema.
KUF.
Uppsala universitetets strategi:
Antagning till utbildning på forskarnivå sker i öppen konkurrens och så att nationell och internationell rekrytering främjas.
Samordnade utlysningar av doktorandtjänster ger ökad synlighet och visar UU:s och VO:s forskningsbredd. Även internationell annonsering.
Prodekan utbildning på forskarnivå.
Tydlig och attraktivt utformad information på svenska och engelska på logiska och lättnavigerade websidor.
Universitetsförvaltningen.
Tidigare doktorander reflekterar över internationella aspekter, mobilitet och framtidsutsikter på universitetets hemsidor.
Uppsala universitetets strategi:
Doktorander välkomnas systematiskt med relevant information om universitetet, lokala arbetsförhållanden och om den unika studiemiljön i Uppsala.
De obligatoriska doktorandkurserna bör komma tidigt i utbildningen då de innehåller viktig information om Uppsala universitet.
Prefekter och studierektorer för forskarutbildningen.
Institutionerna och handledarna bör åläggas att se till att doktorander får ett systematiskt och informativt välkomnande.
Institutionerna.
Uppsala universitetets strategi:
Doktorander uppmuntras att delta i nationella och internationella vetenskapliga möten samt att förlägga någon del av forskarutbildningen vid annat lärosäte.
Stimulans i form av ökade stipendier och anslag för detta.
Områdesnämnden.
Samlad information till doktorander om medel att söka.
KUF.
Utbyte och samverkan medför meritering.
Uppsala universitetets strategi:
Utbildning och träning för pedagogisk skicklighet följs av praktisk tillämpning i undervisning.
Alla doktorander ska ha pedagogisk utbildning.
GRUNK, GRUFF och PRåM.
VO skapar, som alternativ till högskolepedagogisk kurs, kortare kurser (på svenska och engelska) för grundläggande pedagogisk utbildning.
Uppsala universitetets strategi:
Doktorander ges möjlighet att utveckla färdigheter och skapa kontaktytor som förbereder för karriär såväl inom som utom universitetsvärlden.
ökat antal projektarbeten med externa aktörer.
Institutionerna.
Doktorander stimuleras (genom stipendier/anslag) att medverka i nationella och internationella vetenskapliga möten.

Excellens och sammhälsnytta

MÅL: En ständig strävan efter högsta nationella och internationella kvalitet ska genomsyra alla verksamheter
Uppsala universitetets strategi:
Kvalitet och förnyelse främjas genom framsynt rekrytering och kompetensutveckling, och genom att goda prestationer understöds och uppmärksammas.
Samverkan ska ingå som en bedömningspunkt vid tillsättning av tjänster.
Områdesnämnden.
Vid tillsättning av internationellt rekryterade lärare och forskare ska dessa karakteriseras av excellenta prestationer inom både forskning och undervisning. Samverkan är en positiv merit.
Uppsala universitetets strategi:
Systematiskt kvalitetsarbete, med kollegial granskning och internationella jämförelser, bedrivs som en integrerad del av all verksamhet.
Skapa mall med kvalitetskriterier (aktivitet, samverkan, arbetsmiljö) som kan användas av en prefekt, institution eller forskargruppsledare för att värdera och utveckla kvalitén i den egna forskningen. Kan användas som "mini-KoF". Premierar öppna jämförelser.
Områdesnämnden.
Uppsala universitetets strategi:
Medarbetarnas och studenternas engagemang och ansvarstagande i det gemensamma kvalitetsarbetet stimuleras och underlättas.
Inga aktiviteter till denna strategi
MÅL: Den kollegialt grundade organisationen ska vara väl förankrad inom hela universitetet och engagera alla medarbetare
Uppsala universitetets strategi:
Medarbetare uppmuntras att med sin professionella kompetens ta ansvar inte bara för sin egen del av verksamheten utan för en större helhet.
Deltagande i kommittéarbete och beredningsgrupper får tydligt meriteringsvärde för medarbetare och doktorander.
Områdesnämnden.
Uppsala universitetets strategi:
Anställda och studenter ges incitament att åta sig lednings- och förtroendeuppdrag, samt att öka sin kompetens genom utbildning och träning i medarbetarskap och ledarskap.
Kriterier för värdering av deltagande i kommittéarbete och beredningsgrupper utarbetas och införs i checklistor för anställningsbedömningar och prövning för docentur .
Områdesnämnden.
Uppsala universitetets strategi:
Ett aktivt arbete bedrivs inom hela universitetet för goda arbetsförhållanden, konkurrenskraftiga villkor, en god arbetsmiljö, samt för medarbetares och studenters lika villkor.
Inga aktiviteter till denna strategi
Uppsala universitetets strategi:
Rekrytering av forskare och lärare bygger på kollegial meritvärdering av sakkunniga och beredningsorgan med vetenskaplig och pedagogisk ämneskompetens.
Förmågan till samverkan ska beaktas i meritvärderingen vid tillsättning.
Rekryteringsgrupp.
MÅL: samverkan med privat, offentlig och ideell sektor ska engagera alla delar av universitetet och bidra både till samhällets utveckling och till universitetets vitalitet
Uppsala universitetets strategi:
Samverkan utvecklas tillsammans med externa aktörer genom att i ökad grad formulera utmaningaroch genomföra gemensamma projekt och utbildningsmoment.
Inrättande av en samverkansgrupp.
Områdesnämnden.
Reviderande av befintliga och nya utbildningsprogram och kurser skapas i vilka behovet som definieras av avnärmarna tas i beaktande.
Studierektorer, kursledare, samverkansgrupp, GRUFF och GRUNK.
Avsätta medel för forskare och lärare som vill skapa utbyte genom att vistas i privat, offentlig och ideell sektor.
Områdesnämnden.
Avsätta medel för att under period erbjuda arbete vid UU åt externa forskare, lärare och andra medarbetare från privat, offentlig eller ideell sektor.
Ökat antal delade tjänster – inte bara med Landstinget.
Ökat antal projektarbeten med externa aktörer.
Externa aktörer deltar i utformning, undervisning och utvärdering av utbildningar och kurser.
Uppsala universitetets strategi:
Lärares och forskares arbete med att föra ut idèer och forskningsresultat från hela universitetet för samhällsnytta och kommersialisering stärks.
Förstärkt stödsystem för att implementera kommersiell och icke-kommersiell och samhällsnyttig innovation.
Områdesnämnden.
översyn av UU Innovation (kapacitet, fokus, information, koppling till samhällsnytta).
Bättre stöd för samt avsätta medel för utveckling av tänkbart patenterbar innovation, utan att grundidèn avslöjas.
Uppsala universitetets strategi:
Samverkan blir en mer meriterande arbetsuppgift för alla lärare och forskare.
Samverkan ska ingå som en bedömningspunkt vid tillsättning av anställningar.
Områdesnämnden och Rekryteringsgrupp.
Uppsala universitetets strategi:
Externa uppdrag inom forskning och utbildning, särskilt vidareutbildning, ökar genom initiativ på alla nivåer inom universitetet.
Utbildning på grund- och avancerad nivå ska genomsyras av samverkan och externa aktörers inflytande.
Samverkansgruppen, GRUNK och GRUFF.
ökat deltagande av externa aktörer, fler projektarbeten, och mer stimulans till utbyte.
Uppsala universitetets strategi:
Utbyten av expertis mellan universitet och samhälle stimuleras och främjar möjligheten till karriärväxling för universitetets medarbetare.
Anslag för vistelse hos extern aktör ökar, liksom för erbjudande av extern person att vistas vid UU.
Samverkansgruppen föreslår och organiserar.
Vidga kontaktytorna med externa aktörer och omgivande samhälle genom att öka:
  • närvaron (konsult, adjungerad) i kommittéer
  • antalet partnerskap
  • externa projektarbeten
  • antalet delade tjänster (landsting, näringsliv, utländska universitet).
Uppsala universitetets strategi:
Universitetets alumner engageras i ökad grad för att bidra till utveckling av utbildning, forskningoch samverkan.
Alumniverksamheten stimuleras.
Universitetsförvaltningen.
Uppsala universitetets strategi:
Donerade medel från enskilda och organisationer ökar genom utveckling av insamlingsverksamheten till utbildning, forskning och samverkan.
Universitetsförvaltingen i samråd med samverkansgruppen.
Uppsala universitetets strategi:
Samhällets kännedom om och tillgång till universitetets utbildning och forskning ökar genom förbättrad kommunikation, samt nya aktiviteter och arenor för dialog.
Tydligare websida där r samverkan syns bättre.
Universitetsförvaltningen.
Gemensam websida med Akademiska sjukhuset.
Kansli som ökar exponeringen utåt och som är en kanal inåt skapas. Det ska vara lätt att få information om UU via färdiga kanaler.
Områdeskansliet.
Case stories lyfts fram oftare.
Uppsala universitetets strategi:
Muséer, samlingar och andra delar av kulturarvet tillgängliggörs för att utveckla nya former av samverkan.
Inga aktiviteter till denna strategi
Uppsala universitetets strategi:
Stöd för samverkan och kommersialisering utvecklas för att nyttiggöra forskningsresultat och bidra till ökat kunskapsutbyte med externa aktörer.
Klargöra UU-Innovations position inom UU organisation.
Områdesnämnden.
Administrativt stöd för samverkansgruppen.
Anslag för vistelse hos extern aktör ökar, liksom för erbjudande av extern person att vistas vid UU.
Ökade antal delade tjänster.
Ekonomiskt stöd för vistelse hos extern aktör/utomlands samt för att ta in extern aktör till UUs arbete.
UU Innovation utvecklas så att implementering av såväl kommersiella som icke-kommersiella innovationer stimuleras.

Arbetsgruppen för handlingsplanen

FORSKNING
Lisa Ekselius (ordf)
Stellan Sandler
Eva Tiensuu
Göran Alderborn
Lena Kjellén
Dan Larhammar
Camilla Andersson (dokt rep)
Doris Solander
Eva Klaar Geijstedt
Mia Phillipson
Martin Wahlén
Anna Sarkadi
Lena Friberg
UTBILDNING
Lena Hellström-Westas (ordf)
Catharina Svensson
Janson Ingrid Nylander
Sten Rubertsson
Peter Hansell
Anna-Carin Lundqvist
Fredrik Andersson
Martin Wohlin
Eva Andersson Björkman
Elizabeth Öberg Dehlin
Elisabet Nielsen
Erik Melander
SAMVERKAN
Per Hellman (ordf)
Mats Larhed
Erik Ingelsson
Pernilla Åsenlöf
Louise von Essen
Josefin Jädernäs (stud repr)
Helena Jernberg Wiklund
Anders Alderborn
Per Jemth
Ann-Charlotte Hellzén-Wallin
Ulf Göransson
Torbjörn Karlsson

Tillbaka till toppen

Sammanfattning av dokumentet

I november 2014 fastställde konsistoriet Uppsala universitets nya Mål och strategier, i vilket Uppsala universitets övergripande mål för forskning, utbildning och samverkan sammanfattas. I Mål och strategier för Vetenskapsområdet för medicin och farmaci – Handlingsplan, som utarbetats inom Vetenskapsområdet, presenteras en områdesspecifik handlingsplan för att nå de universitetsövergripande målen. Det är områdesledningens förhoppning att handlingsplanens aktiviteter, som i vissa fall redan initierats, ska bidra till att ytterligare stärka Vetenskapsområdet och Uppsala universitet.

En av de mest angelägna framgångsstrategierna är att utveckla universitetets kommunikationsinfrastruktur. Under de diskussioner som förts i arbetsgrupperna har universitetets nuvarande kommunikationssystem uppmärksammats ha en stor utvecklingspotential. Det handlar om allt från att söka enkel information till internationell marknadsföring av universitetet på svenska och engelska. En välfungerande och ändamålsenlig kommunikationsinfrastruktur bedömer områdesledningen vara helt avgörande för Vetenskapsområdets fortsatta utveckling, inte minst vad gäller att rekrytera de mest motiverade och kvalificerade studenterna och medarbetarna från hela världen.

En av de mest centrala frågorna för Vetenskapsområdet är rekrytering av unga forskare och lärare samt inrättande av biträdande universitetslektorat, BUL. En BUL-anställning kan vara dedikerad ett ämnesområde, men viktigt är att även fria BUL-anställningar utlyses. Även bildandet av Action Groups ska stimuleras för att öka initiativ som kommer ”underifrån”, i syfte att främja samverkan mellan forskare.

Ett områdesövergripande pedagogiskt råd vid Vetenskapsområdet för medicin och famaci, PRåM, har inrättats under 2015, som ett direkt resultat av arbetet med Vetenskapsområdets handlingsplan. Under hösten 2015 påbörjades arbetet i PRåM och vi ser fram emot resultatet från det fortsatta arbetet.

En annan slutsats som dragits i samband med utarbetandet av handlingsplanen är att Vetenskapsområdet bör inrätta en samverkansgrupp och att denna grupp bör ha ett nära samarbete med universitetets övergripande samverkansråd.


Tillbaka till toppen